Tapahtuma steinerkouluissa ja -päiväkodeissa toimiville opettajille, varhaiskasvattajiille, erityisopettajille sekä Snellman-korkeakoulun opiskelijoille. Lämpimästi tervetuloa mukaan yhteiseen keskusteluun!
SILMU
Steinerkasvatuksen kohtaamispäivät
20.–21.1.2023 Elias-koulu
PERJANTAINA 20.1.2023:
-
-
-
- Avoimet ovet klo 8:30-13
- Tapahtuma klo 15:00-18:00
-
-
LAUANTAINA 21.1.2023:
-
-
-
- Tapahtuma klo 10:00-16:00
-
-
Steinerkasvatuksen liiton varhaiskasvatusjaosto ja koulujaosto järjestävät yhteistyössä avoimen yhteistapahtuman, jonka tavoitteena on eheyttää opinpolkua päiväkodista alkuopetukseen. Tarkoituksena on saattaa opettajat, varhaiskasvattajat, kasvatusalan terapeutit sekä steinerkasvatuksen opiskelijat dialogiin, nostaa asioita tietoisuuteen sekä ymmärtää mitä toivomme toisiltamme, esimerkiksi siirtymässä esikoulusta kouluun. Tähän keskustelufoorumiin ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet!
-
Tapahtuma järjestetään Helsingin Elias-koulussa perjantaina sekä lauantaina 20.–21.1.2023.
-
Tapahtumaan on vapaa pääsy.
-
Perjantaina on koulupäivän ajan avoimet ovet luokkiin 1–3.
-
Kahvila Silmu avaa ovensa klo 14:00
-
Virallinen ohjelma alkaa klo 15:00 varhaisen tuen esittelyllä ja paneelikeskustelulla.
-
Lisäksi päivään sisältyy työpajoja pienryhmissä sekä taiteellista työskentelyä.
-
Lauantaina syvennytään varhaisen tuen teemaan luennoilla, keskusteluilla ja taiteellisen kokemuksen kautta.
-
Tapahtuman päättää Aava-Ensemblen lauluesitys.
Perjantaina vierailijoilla on ilmainen lounasmahdollisuus avoimien ovien aikana (kouluruokailu klo 10:30–11:00). Lauantain lounasmahdollisuus on omakustanteinen.
Koulussa ei voi valitettavasti yöpyä.
Tapahtuman luento-osuuksiin on mahdollista osallistua etänä.
Ilmoittautuminen tapahtumaan 19.12.2022 mennessä seuraavasta linkistä:
perjantain
ohjelmassa
Sanna Jacksen, varhaiskasvattaja, musiikkipedagogi. Toimii tällä hetkellä Steinerpäiväkoti Aamuruskon ja Päivänkehrän johtajana sekä Kymenlaakson Steinerkoulun musiikinopettajana
Varhainen tuki steinerkoulussa: miten kohdata ja tukea moninaisia oppijoita alkuopetuksessa? Yhteinen alustus ja pienryhmäkeskustelu.
Tiina Järnefelt-Rauanheimo, luokanopettaja, erityisopettaja. Toimii tällä hetkellä erityisopettajana Elias-koulussa
Kirsi Kokko, luokanopettaja, erityisopettaja, sosionomi (AMK), M.Ed ja väitöskirjatutkija. Toimii tällä hetkellä erityisopettajana Elias-koulussa
Paneelin osallistujat:
Kirsi Perttola-Ylinampa, puheterapeutti, luokanopettaja. Toimii tällä hetkellä rehtorina Elias-koulussa
Heli Grönvall, sosiaalikasvattaja, esiopettajien pätevöittämiskoulutus, steinerpedagogisen varhaiskasvatuksen p.op., lasten tunnetaito-ohjaaja. Toimii tällä hetkellä varhaiskasvatuksen opettajana Steinerpäiväkoti Aurinkoisessa
Jutta Keski-Orvola, luokanopettaja, toiminut myös opettajana ja vastaavana opettajana steinerpäiväkodissa, KTM. Toimii tällä hetkellä esikoulunopettajana Helsingin Rudolf Steiner -koulussa
Karoliina Kuismin, luokanopettaja, erityisopettaja. Toimii tällä hetkellä esi- ja alkuopetuksen erityisopettajana Tampereen steinerkoulussa
Kirsi Kokko, luokanopettaja, erityisopettaja, sosionomi (AMK), M.Ed ja väitöskirjatutkija. Toimii tällä hetkellä erityisopettajana Elias-koulussa ja koulutussuunnittelijana Snellman-korkeakoulussa
Pirkko Tolmunen, eurytmiaterapeutti ja -opettaja, ANS (Antroposophic nurse specialist) sairaanhoitaja, THK ja väitöskirjatutkija (hoitotiede), ALY:n puheenjohtaja. Toimii tällä hetkellä mm. eurytmiaterapeuttina Turun Steiner-koulussa
Moderaattori: Ivan Punzo, luokanopettaja, Steinerkasvatuksen liiton Koulujaoston varapuheenjohtaja. Toimii tällä hetkellä luokanopettajana Elias-koulussa
Hosteina SKY – Snellman Korkeakoulu Ylioppilaskunnan edustajat Venla Torppa ja Hanna Oikarinen.
Osallistumislinkki etäosallistujille lähetetään torstaina 19.1.2023
Lauantain
ohjelmassa
Nina Alfthan, eurytmiaterapeutti. Toimii tällä hetkellä eurytmiaopettajana mm. Snellman-korkeakoulun puhe- ja draamalinjalla sekä varhaiskasvatuslinjalla
Sisään- ja uloshengitys päivän rytmeissä: kuinka ottaa päivän rytmeissä ja toiminnoissa huomioon hengittävyyttä. Nykypäivän ilmiöiden vaikutus lasten puheeseen ja hengitykseen. Lapsen terveen hengitystapahtuman tukeminen kasvattajan omalla tietoisella työskentelyllä puheen ja hengityksen parissa.
Henrika Engström, steinerkoulun luokanopettaja, puhe- ja draamataiteen opettaja. Toimii tällä hetkellä luokanopettajana Lahden Rudolf Steiner -koulussa
Steinerkasvatuksen liitto perusti tuen järjestämisen lakiuudistukseen liittyvän tiedon ja osaamisen jalkauttamiseen työryhmän. Työryhmän jäsenet osallistuivat steinerkasvatuksen liiton tiiminä Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin ja oppimis- ja ohjauskeskus Valtterin järjestämään Tukea varhaisen tuen järjestäjille (TVTJ) -koulutukseen.
Tämän koulutuksen tavoitteena on edistää varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön osaamista lain edellytysten mukaisesti. Prosessissa keskitytään yhteisölliseen johtamiseen, inklusiivisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen rakenteisiin ja tuen erityiskysymyksiin.
Työryhmän kehittämiselle asettamat keskeiset kysymykset ovat:
- Mikä on tuen järjestämisen nykytila steinerkasvatuksen kentällä?
- Millaisia yleisen tuen hyviä käytänteitä on jo käytössä?
- Mitä tukipalveluiden resursseja kunnat tarjoavat, mitä ostetaan itse?
- Millaista nivelvaiheen yhteistyötä päiväkotien ja koulujen välillä on?
- Tiedonsiirron prosessit?
- Millaisia kehittämistarpeita ja -toiveita tuen antamiselle ja yhteistyölle on?
- Millaisia täydennyskoulutustoiveita on?
Näiden kysymysten pohjalta laadittiin kysely kartoittamaan varhaisen tuen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Vastausten perusteella kehitetään yhteistyötä ja täydennyskoulutusta.
TVTJ-työryhmään kuuluvat:
- Anniina Becker (yksityiset päiväkodit)
- Sanna Jacksen (palvelusetelipäiväkodit)
- Karoliina Kuismin (steinerkoulut/ esi- ja alkuopetuksen erityisopetus)
- Laura Säilä (ostopalvelupäiväkodit)
- Tiina Ristolainen (steinerpedagoginen opettajakoulutus)
”Minä aurinkolähteiltä saavun…”
Henkinen ihmiskuva kasvattajan työssä. Antroposofisen terapeutin ja steinerpedagogin yhteistyön mahdollisuuksista. Henkisen maailman avusta ja lapsen kohtalon havaitsemisesta.
Janitta Koskinen, eurytmiaterapeutti, toimintaterapeutti, Vapaan eurytmiakoulun vastuukollegion jäsen
Kamarikuoro Aava on aloittanut toimintansa 2009. Kuoron kokoonpano on vaihdellut vuosittain ja laulajia on noin 20. Kuoro on avoin kaikille kiinnostuneille, eikä koelaulua vaadita. Kuoron yhteydessä toimii Aavan jäsenistä koostuva ensemble, joka harjoittelee muuta kuoroa tiiviimmin ja tukee täten koko kuoroa. Aava-Ensemble esiintyy myös oman ohjelmistonsa kanssa.
Kuorona Aava pyrkii kehittämään harmonista yhteissointia luovasti ja taiteellisesti, avoimena jokaisen ihmisen musikaaliselle kehitystielle. Kuoronjohtajana toimii Petr Potchinchtchikov, joka on opiskellut kuoronjohtoa Moskovassa ja mm. laulua Suomessa. Hän on toiminut eri kokoonpanoissa sekä laulajana että kuoronjohtajana.
Hosteina SKY – Snellman Korkeakoulu Ylioppilaskunnan edustajat Venla Torppa ja Hanna Oikarinen.
Osallistumislinkki etäosallistujille lähetetään torstaina 19.1.2023
Järjestäjä pidättää itsellään oikeuden mahdollisiin muutoksiin.
Järjestäjät
-
- Varhaiskasvatusjaosto (Steinerkasvatuksen liitto)
- Koulujaosto (Steinerkasvatuksen liitto)
- Elias-koulu
Yhteistyössä
-
- Snellman-korkeakoulu
- SKY – Snellman Korkeakoulu Ylioppilaskunta
- ALY – Antroposofisen lääketieteen yhdistys ry
- Aava Ensemble
Paikka
-
- Elias-koulu,
Ehrensvärdintie 31-35, 00150 Helsinki
- Elias-koulu,
Yhteystiedot
Anniina Becker,
Varhaiskasvatusjaosto
anniina.becker@steinerkasvatus.fi
Ivan Punzo,
Koulujaosto
Pia Pale,
Steinerkasvatuksen liitto
.