Apua Ukrainaan, Hyvät steinerkasvatuksen parissa toimivat! Ukrainan sodan alettua steinerpedagogiset yhteisöt kautta maailman ovat ryhtyneet erilaisiin toimiin auttaakseen ukrainalaisia kollegoita, steinerkouluperheitä ja lapsia. Apua on tullut kaikkialta! Steinerkoulujen Euroopan neuvosto ECSWE on tukenut työssä Freunde der Erziehungskunstia, joka on hoitanut suurimman osan käytännön toimista.
Olen kiitollinen, että lasteni steinerkoulun opettajat olivat jakamassa kanssani kasvatusvastuuta – ja myös kasvatusiloa! kertoo lyhytelokuvassa äitiä esittänyt Riitta Ojamaa.
Kolme opettajaa istuu elokuisessa puutarhassa. Kaikilla heillä on pian edessään suuri tuntematon – uusi luokka, uudet pienet ensimmäisen luokan oppilaat ja uudet vanhemmat. Kaikki lähtee alusta, ja sekös opettajia jännittää. Jännittämiseen ei auta kokemus, ei innostus tai motivaatio. Opettajat lohduttavat toisiaan sillä, että tulevista oppilaistakin
Steinerlukion matematiikan opettaja Juha Eskelinen kannustaa opettajia vaalimaan inhimillisyyttä opetuksessa. Lukioiden tavoitteena tulisi olla akateemisilla taidoilla varustetut sivistyneet, itsenäiset ja yhteiseen hyvään pyrkivät aikuiset. Steinerkasvatuksen liitossa pelätään lukiokoulutuksen suunnan olevan yleissivistyksen kapeneminen. Steinerkouluissa liputetaan samojen ajatusten puolesta, joita Arno Kotro pohti esseessään Lukio meni rikki (Suomen Kuvalehti, 12.3.2021).
“Eri oppiaineet palvelevat nuoren kasvua eri tavoin. Niitä tarvitaan monipuolisesti. On järjetöntä, jos kaikkea pohditaan lukioissa siitä näkökulmasta, ”mitä hyötyä tästä on ylioppilaskirjoituksissa” pohtii steinerlukion opettaja Kati Heikkilä-Huhta puheenvuorossaan. Olen opettanut nuoria, pääasiassa steinerlukiolaisia, yli 30 vuotta Oulun steinerkoulussa. Aineeni ovat biologia, maantiede, terveystieto ja
Pidän hurjasti työstäni nuorten parissa ja vuodet heidän kanssaan ovat opettaneet paljon. Nuoret ovat hauskoja, ajattelevia ja sympaattisia – varsinkin, kun katsoo myös pinnan alle ja näkee hieman syvemmälle, kertoo steinerkoulunopettaja Nina Kurko.
Helsingin Rudolf Steiner -koulun luokanopettaja Ilona Lehtinen keskittyy joka aamu lapsiin yksitellen.
– Otan pienen hetken, katsotaan silmiin ja sanotaan huomenet.