Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.
Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen
Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne
Saimme toteuttaa keväällä ystävieni kanssa hienon projektin: kiersimme kaikki Suomen yhdeksän steinerlukiota ja kuvasimme kiertueestamme videosarjan Suomen steinerlukiot tutuksi! Kaikki lähti oikeastaan liikkeelle jo siitä, kun joitakin vuosia sitten yläkouluaikoina keksimme parin kaverini kanssa, että voisimme toteuttaa kouluesitelmämme perinteisen Power Point -esityksen sijaan videona. Se
Blogin aineisto Steinerkasvatus.fi blogi:ssa julkaistaan steinerkasvatukseen liittyviä artikkeleita, videoita ja podcasteja. Blogin tarkoituksena on laajentaa ja täydentää lukiojoiden kuvaa steinerpedagogiikasta ja sen toteuttamisen tavoista, pedagogista työtä tekevien henkilöiden ajatuksista ja näkökulmista yleisempiin asioihin. Blogialustalla julkaistua aineistoa voidaan jakaa sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä ym. Blogissa julkaistaan pääasiassa
– Talkoissa lapset saavat kokea, että yhdessä isommalla porukalla voi tehdä asioita, joita ei yksin pystyisi tekemään. Kyse on mielestäni myös esimerkkinä toimimisesta: voi toimia ja tehdä yhdessä positiivisia asioita ja pitää hauskaa, ja samalla vaikuttaa omaan koulu- ja elinympäristöönsä. Näin kertoo Juho Jäppinen Jyväskylän
Lea Pulkkisen alkuvuodesta julkaistu kirja ”Lapsen hyvinvointi alkaa kodista” on arvokas merkkiteos, todellinen helmi, jolla tulee varmasti olemaan monenlaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Se on voimakas ja rohkea kasvatuksellinen ja yhteiskunnallinen puheenvuoro hyvän lapsuuden, lapsen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden puolesta. Kirjoittajan eetos liittyy demokratian kriisiin, jonka ratkaisuna on